Dorpsstraat

Nijeveen kent een zogenaamde lintbebouwing. Karakteristiek daarvoor zijn hier de lange wegen Kolderveen en Dorpsstraat. Het zijn historische wegen met een klinkerprofiel en hoge eiken langs de kant. Een trottoir ontbreekt grotendeels. Deze wegen bepalen het gezicht van Nijeveen. Deze wegen vormen een onderdeel van de oude route die loopt van Wanneperveen naar Havelte.
De dorpsvereniging heeft ook als doel om op te komen voor die waarden.

Belangrijkste bedreigingen voor behoud van dit dorpsgezicht zijn
* het verdwijnen van de karakteristieke bebouwing
* het toenemen van de verkeersdruk

De Dorpsstraat is niet ingericht voor grote verkeersstromen. Dat maakt de weg onveilig. Er zijn namelijk geen voetpaden, geen fietsstroken en er staan veel bomen langs de kant van de weg.
Daarom leidt toename van verkeer direct tot een tegenstrijdig belang tussen veiligheid en het karakteristieke beeld van Nijeveen.

Door de bouw van de wijk Nieuwveense Landen bij Meppel bestaat het risico dat er straks meer sluipverkeer via de Dorpsstraat zal gaan. Dat geldt zeker als de Nieuwe Nijeveenseweg straks dwars door die woonwijk gaat!

Centrum Plannen
Foto Albums