Centrum Nijeveen wordt Dorpsplein

Structuurplan compleet  Voortgang rapportage 1 mei 2011

Nijeveen - Het nieuwe centrum van Nijeveen wordt een dorpsplein dat loopt van de winkels tot de basisschool en van de Dorpsstraat tot de molen. Molen de Sterrenberg wordt nadrukkelijk bij het centrum betrokken.

De kern wordt gekenmerkt door ruimte, eenvoud en een groen dorps karakter. Dit staat in het Structuurplan centrumgebied Nijeveen. Woningcorporatie Actium bouwt in het gebied, dat wordt begrensd door de Dorpsstraat, Wilhelminastraat, Molenweg en Burgemeester Weimalaan, vijftien nieuwe woningen. Het betreft starterswoningen, gezins-en levensloopbestendige woonhuizen en een twee-onder-een-kap. Veertien bestaande woningen worden gesloopt.

De supermarkt C1000 wordt fors uitgebreid. Het centrum wordt ingericht volgens het 'shared space' principe. De openbare ruimte is van iedereen, de auto is te gast.

Molen de Sterrenberg wordt nadrukkelijk bij het centrumgedeelte betrokken. Het molenplein wordt geschikt gemaakt voor activiteiten en een weekmarkt. Bij de herinrichting wordt vastgehouden aan de structuur van historische linten. Ook andere cultuurhistorisch kenmerken (klinkerstraat, doorzichten e.d.) blijven behouden.

Meppeler Courant donderdag 31 december 2009

PERSBERICHT april 2007:  Nijeveen wil zekerheid over het Centrumplan.
PERSERICHT maart 2006:  Kwaliteitsimpuls Centrum Nijeveen

Enquete Centrum 2014