Ambulancezorg trekt aan de  bel: meer mensen moeten kunnen reanimeren

EELDE - Het aantal Drenten dat kan reanimeren moet omhoog. UMCG Ambulancezorg heeft die wens vandaag besproken met politici. (bron: RTV Drenthe 12/9/2015)

SLEUTELSLOT AED kasten Nijeveen.
Op dit moment heeft één procent van de Drenten een reanimatie-diploma. Over vijf jaar zou dit vijf procent moeten zijn.
Bij de Dorpsvereniging is 1,5% van de Nijeveners bekend als gediplomeerd. Daarnaast wonen er nog mensen die BHV hebben, maar niet geregistreerd staan. Iedereen kan zich bij Hartslagnu.nl opgeven. Maar in Nijeveen zijn een aantal kasten AED kasten voorzien van een sleutelslot, daarvan kunnen vrijwilligers een sleutel krijgen, maar zij moeten zich dan wel melden wij de dorpsvereniging (DVN).

Dekkend netwerk
Drenthe moet landelijk voorop gaan lopen, vindt directeur Roelof Schoonbeek van de ambulancezorg. Hij wil een dekkend netwerk ontwikkelen in onze provincie, waarbinnen iedereen binnen vijf minuten gereanimeerd kan worden.

Mensen met een diploma worden door middel van een sms'je opgeroepen bij een hartstilstand in de buurt.

Te laat
"We kennen in Drenthe veel gebieden met een lage bevolkingsdichtheid. Het is ondoenlijk daar overal ambulanceposten neer te zetten", zegt Schoonbeek.

Een ambulance doet er gemiddeld tien minuten over om te arriveren. Bij een hartstilstand, is dat meestal te laat.

UMCG Ambulancezorg doet een oproep aan iedereen die wel kan reanimeren, maar niet geregistreerd staat. Als zij zich aanmelden, kan ook op hen een beroep gedaan worden bij een noodgeval.

Vrijwillers Sleutelkasten
AED uw melding: dan..