Kennis AED-vrijwilligers weer actueel

April 2010
En…, voelt het al een beetje als eigen, die AED-kastjes her en der?
Het is tenslotte pas sinds vorig 2009, dat ook ons dorp hierover beschikt!

In het afgelopen jaar is er de nodige tijd en energie in gestoken, om dat voor elkaar te krijgen. Ook heeft een groot aantal mensen zich destijds spontaan bereid verklaard om te willen helpen, als dat gevraagd wordt.

Maar dat gaat bij een hartstilstand niet zo maar. Daar moet je wel wat voor doen. En daarom worden er opleidingen georganiseerd via de EHBO - afdeling Nijeveen. Eens per jaar gaan de vrijwilligers door de knieŽn en oefenen ze hartmassage, beademing en bediening van de AED. In maart zijn deze herhalingslessen weer gehouden. Het is een goede zaak dat de kennis regelmatig opgefrist wordt, want veel tijd om na te denken is er niet als het er op aan komt.

En dan het volgende: als u ergens iemand onderuit ziet gaan en deze persoon is niet meer aanspreekbaar, bel dan zo snel mogelijk 112. Dan worden de vrijwilligers vanzelf gewaarschuwd en komt er een ambulance. Bel dan ook het spoednummer (491404) van onze dokters op Kolderveen. Dan is de kans op snelle hulp het grootst. Mooi, dat we dat samen zo weer voor elkaar hebben!

Vrijwillers Sleutelkasten
AED uw melding: dan..