Snellere start reanimatie na hartstilstand wordt mogelijk in Nijeveen Nieuw waarschuwings-systeem via SMS

Nijeveen, 2008 uitgangspunten.

Vrijwilligers
Er is een breed netwerk nodig van vrijwilligers die kunnen reanimeren en een defibrillator kunnen bedienen. De spreiding van de mensen over Nijeveen is goed als er overal vijf personen oproepbaar zijn, die binnen 6 minuten met reanimeren kunnen beginnen.
Er is een opleiding van twee keer drie uur en n keer per jaar een herhalingsavond.

Apparatuur
Op strategische plaatsen komen AED’s (automatische externe defibrillatoren). Deze worden bij een melding bediend door de opgeleide vrijwilligers. De verspreiding is het best als er per AED  5 personen in de directe omgeving oproepbaar zijn n deze AED’s binnen 6 minuten op de meldingslocatie kunnen worden gebracht en ingezet.

Aansturing: de juiste mensen naar de juiste plaats!
Bij een melding is het nodig, dat zo spoedig mogelijk de juiste vrijwilligers worden aangestuurd. Dat gaat via het noodnummer 112.

De meldkamer vraagt aan de beller waar het slachtoffer ligt en waarschuwt de ambulancedienst. Tegelijk worden k de vrijwilligers aangestuurd die het dichtst in de buurt zijn. Dit wordt uitgepeild en gemeld per SMS.

De vrijwilligers krijgen op hun mobiele telefoon te zien waar zij naar toe moeten. Zij verlenen de eerste hulp en overbruggen daarmee de periode tot het ambulance personeel arriveert. Dit kan in veel gevallen levensreddend zijn. Zodra het ambulance personeel is gearriveerd nemen deze het werk over van de vrijwilligers.

De aanrijtijd van de ambulance is volgens de norm 15 minuten. Iemand met een hartaanval  heeft daardoor normaliter een vrij kleine overlevingskans.

OPROEP: VRIJWILLIGERS

uit alle delen van Nijeveen,
--> die hier doorgaans/regelmatig zijn,

een mobiele telefoon hebben,

betrokken zijn met hun buurt en

snel hulp willen en kunnen bieden

Samenwerking tussen ambulante gezondheidszorg, vrienden van de hartstichting en de EHBO vereniging.

Eventueel logo's nog invoegen van Vereniging hartveilig Drenthe
Rode Kruis